Programma-inhoud

Het programma start om 9:30 uur en duurt tot 17:00 uur. Registratie is mogelijk vanaf 8:30 uur. Indien het seminar volledig online wordt verzorgd, starten wij om 9:00 en duurt het tot 16:30 uur met blokken van een uur met korte pauzes.

Let op: Tijdens de workshop “Data Driven Storytelling” wordt een Excel data bron gebruikt die voor iedereen beschikbaar wordt gesteld. Daarom wordt aangeraden een laptop mee te nemen met daarop een data-analyse tool naar keuze (Excel, PowerBI, Tableau, Qlik Sense, etc.).

 

Ontvangst, registratie en uitreiking documentatie

1. Historie van datavisualisatie

Door de eeuwen heen zijn visualisaties steeds beter geworden, steeds schematischer en steeds inzichtelijker. Tijdens de historie van datavisualisatie worden, in de historie zeer belangrijke, visualisaties getoond en in de tijd geplaatst. Hierdoor leren we van het verleden om het heden te begrijpen en klaar te zijn voor de toekomst.

2. Visualisatie Theorieën

o   Human visualization processing
o   Gestallt
o   Preattentive visual attributes
o   Kleuren
 
Ons visuele systeem bestaat uit patronenzoekers en is zeer complex en subtiel en gebaseerd op veel regels. Als we ons niet aan deze regels houden kan informatie onbegrijpelijk zijn, of zelfs misleidend. Dit maakt het essentieel de basis theorieën van visuele perceptie te kennen.
“Visualisatie Theorieën” gaat over hoe we als mens omgaan met visuele signalen, welke principes er zijn binnen de gestallt theorie, welke visuele attributen de aandacht vestigen en zorgen voor focus en de rol van kleuren hierin. Veel theorie, maar zeker geen droge stof.

 

3. Visies en meningen
o   Edward Tufte
o   Stephen Few
o   Alberto Cairo
o   Nicole Nussbaumer
o   Colin Ware
 
De hoeveelheid boeken vandaag de dag omtrent (data)visualisatie is immens. Het lijkt erop dat iedereen een mening heeft, en als het gaat om visualisatie mag dat natuurlijk ook. Wat de één mooi vindt, vindt een ander niet mooi.
Toch gaat datavisualisatie verder dan mooi of lelijk. “Visies en Meningen” gaat over wat Edward Tufte zegt over het gebruik van data ink en de principes van less-is-more. Wat Stephen Few vindt en hoe zijn principes leiden tot actiegerichte dashboards door de informatie op een zo efficiënt mogelijke manier te tonen. Kom meer te weten over Alberto Cairo die vanuit een journalistiek oogpunt met data wil communiceren op een eerlijke manier. Laat je inspireren door de inzichten van Nicole Nussbaumer en hoe zij met haar boek de wereld van storytelling deelt. Minstens zo belangrijk is de visuele perceptie, zoals die vanuit een wetenschappelijk perceptief is beschreven door Colin Ware.

 

Datavisualisatie - visual analogies4. Het kiezen van de juiste visualisatie
 
o   Basis van grafieken
o   Het gebruik van KPI’s

Iedereen kent de staafdiagram en lijndiagram. Eerlijk is eerlijk, alles zou met deze twee vormen van visualisaties visueel gemaakt kunnen worden. We behandelen gedurende “Het kiezen van de juiste visualisatie” de basis van grafieken. Welke verschijningsvormen zijn er allemaal, wanneer kan welke het best gebruikt worden en veel nieuwe verschijningsvormen van grafieken. Daarnaast wordt dieper ingegaan op het visualiseren van meetwaarden (KPI’s).

5. Dashboard Design
 
o   De basis
o   Afstemmen op gebruikers
o   5 second dashboard

Indien u aan de slag gaat met dashboards is het belangrijk om een aantal fundamentele regels en best practices in acht te nemen. Waar moet men rekening mee houden als een dashboard gemaakt moet worden? Is dat de grootte van het scherm of het type gebruiker? Moet het dashboard een operationeel inzicht geven of dient het een strategisch doel? Waarom is er de 5-sconden regel en hoe maak je dan een 5 seconden dashboard?

6. Storystelling
 
o   Wat is het
o   Infographics
o   Icons
o   Data Driven Storytelling (Workshop)
 
Naast dashboards blijkt het in organisaties ook steeds belangrijker om verhalen te vertellen. Een verhaal brengt informatie beter over dan een dashboard met meer dan honderd meetwaarden. Sterker nog, een verhaal geeft inzicht in plaats van informatie. Maar waar vertel je een verhaal mee?
Tijdens “Storytelling” wordt ingegaan op het bouwen infograpics, het gebruik van iconen en de principes van een storyboard. Middels een aansluitende workshop ervaart men zelf hoe het is om middels het data driven storytelling proces een verhaal uit de data te halen en als verhaal het inzicht te delen met anderen.
 
7.  Overzicht van datavisualisatie tools
Bijna alle Business Intelligence tools hebben een visualisatie component. Deze is in de laatste jaren ook steeds nadrukkelijker gepositioneerd binnen de tools. Qlikview lieert zichzelf met Stephen Few op het gebied van “Effective Dashboard Design”, Cognos introduceert een eigen visualisatie engine (RAVE) en andere “grote” vendors implementeren best practices als standaard. Toch zijn al deze tools niet specifiek gericht, of zelfs geschikt, om visualisaties te maken. Tools als Tableau, QlikSense, PowerBI, D3, FusionCharts en vele andere zijn dit wel. In deze sectie leert u de verschillende tools beter kennen en kunt u bepalen welke tool het meest geschikt is voor uw uitdaging.
 
8. Help en Resources
Tenslotte een overzicht van de gebruikte bronnen. Aan het einde van de dag is volop gelegenheid om verder in te gaan op gebruikersspecifieke vragen.