Alle datamodelleurs willen de behoeften van de organisatie vertalen naar een logisch datamodel. De communicatiekloof tussen IT en Business is historisch gezien aanzienlijk en belemmert het ontwikkelen van efficiënte, afgestemde oplossingen. In deze presentatie zal Remco het Ensemble Logical Model uitleggen en hoe je de business-kant van de organisatie hierbij kan betrekken. Het gebruik van de 6 ELM-artefacten in de workshops zal hierbij zowel datamodellers als de business begeleiden. Als bonus wordt besproken hoe een GPT, gebaseerd op een specifiek LLM, kan helpen in het modelleringsproces.
In de snelle en datagedreven wereld van vandaag is effectieve communicatie tussen business en IT niet langer optioneel—het is essentieel. Toch leidt de kloof tussen deze twee cruciale functies vaak tot niet afgestemde doelen, inefficiënties en gemiste kansen. Het aanpassen van bestaande modellerings- en modelstormingtechnieken paste niet direct bij het doel – een Ensemble Logical Model (geschikt voor Data Vault, Anchor, Focal Point, etc.). Daarom gebruikt Remco altijd de 6 ELM-artefacten om de business processen en data domeinen in kaart te brengen om te komen tot een gedocumenteerd, agile en aanpasbaar datamodel. Kleine stappen zijn het beste om de business mensen in een organisatie niet te verliezen. Zeker wanneer je van een businesscase / uitdaging naar een logisch datamodel gaat dat begrijpelijk is voor zowel Business als IT. Tijdens deze presentatie zal Remco het gehele traject doornemen en niet alleen het gebruik van de ELM-artefacten zelf uitleggen, maar ook de uitdagingen onderweg en waarom het belangrijk is om geen stap over te slaan. Als bonus bespreekt Remco de mogelijkheid om een GPT gebaseerd op een specifiek LLM te laten helpen in het hele proces.
- Een praktische stapsgewijze aanpak voor het vastleggen van zakelijke verhalen en het vertalen hiervan naar logische, uitvoerbare datamodellen.
- Hulpmiddelen en artefacten zoals de CBC-Lijst, Event-Canvas en NBR-Matrix die teams begeleiden bij het in kaart brengen van zakelijke concepten en het verfijnen van relaties.
- Bewezen methoden voor het organiseren van workshops die samenwerking en wederzijds begrip tussen business- en IT-stakeholders bevorderen.
- Gebruikmakend van de casestudy “Willibald”, die laat zien hoe de ELM-aanpak veelvoorkomende uitdagingen in organisatorische datamodellering aanpakt.
- Het tonen van een datamodellerings-GPT die de ELM-aanpak volgt als assistent voor zowel business als datamodellers.