Programma inhoud

Het programma start om 09.30 uur en duurt tot 17.00 uur. Registratie is mogelijk vanaf 08.30 uur.
Ontvangst, registratie en uitreiking documentatie

Inleiding

  • Informatie als bedrijfsmiddel
    • Wat is nodig om informatie als een bedrijfsmiddel te behandelen
    • Impact op de organisatie
  • De waarde en risicofactoren van informatie
  • Informatie uitgagingen
    • Regelgeving en compliance
    • 360° zicht op…
    • Business Analytics op basis van drijfzand?
    • Big Data, Cloud
  • Het formuleren van een informatiebeleid

Information Management Methodiek

  • Soorten informatie en hun uitdagingen
    • Master en Reference data
    • Transactionele gegevens
    • Ongestructureerde gegevens
  • Introductie tot DMBOK
  • De vier pijlers van informatiemanagement
    • “Define” de definitie pijler
      • Vastleggen van de informatieobjecten op bedrijfsniveau.
    • “Govern” de beheerspijler
    •  ”Architect” de architectuur pijler
      •  bepalen van de onderlinge relatie tussen informatieobjecten en hun omgeving samen met de normen en richtlijnen die sturend zijn voor de concrete realisatie.
    •  “Enable” de realisatie pijler
      •  het informatieplatform dat instaat voor het ter beschikking stellen en beheren van informatieobjecten.
  • Informatie management inpassen in andere raamwerken zoals TOGAF en COBIT
  • De link tussen informatie en Enterprise Architectuur, de software development lifecycle (SDLC), Master Data Management, kennisbeheer, Business Intelligence, etc.

Informatiestrategie

  • Het bepalen van een Informatie Missie en Visie
  • Het opstellen van Information en data gerelateerde principes en politieken
  • Het verband tussen informatie governance en het IT portfolio en demand management
  • Bepalen van de waarde en de risico’s verbonden aan informatie
  • Impact van de informatiestrategie op ICT
  • Uitdagingen bij de uitvoering van de strategie
  • Bepalen van een haalbare scope
  • Identificeren van de business prioriteiten en vertalen naar de correcte prioriteiten

Informatie Waarde

  • Hoe identificeer je de waarde van informatie?
  • Overzicht van toepasbare raamwerken
  • Hoe definieer je een budget voor governance en informatiebeheer?

Informatierisico’s

  • Hoe identificeer je informatierisico’s
  • De link tussen informatieveiligheid, kwaliteit en risico
  • Hoe classificeer je informatie en bepaal je passende beheersmaatregelen

Informatiedefinitie

  • Beheer van bedrijfssemantiek aan de hand van definities en informatie criteria
  • Bepalen van ‘speech communities’ het vocabulaire
  • Relevante standaarden voor informatie definitie:
    • SBVR, ISO 11179, ontologiën, …
  • Het omgaan met functionele en taxonomische indelingen van de objecten.
    • Een klant versus een party?
    • Een logistiek of een verkoopsproduct?
  • Het fundamentele onderscheid tussen:
    • Het concept, de instantiatie en de representatie
    • Hiërarchieën en overige analytische objecten
  • Hoe kom je tot het vastleggen van de bedrijfssemantiek?
    • Bouwen of kopen?
    • De voordelen van definitie versus discovery
  • Communicatie met de verschillende betrokken partijen?
    • “A Picture of A Thousand words”?
  • Hoe omgaan met gesloten systemen zoals ERP of packages in het algemeen
  • Toolselectie voor het beheer van glossaries. Productoverzicht met o.a. IBM InfoSphere Business Glossary, Collibra Business Glossary, ASG-MetaGlossary, Informatica Powercenter Business Glossary en Wiki’s.

Information Governance

  • Opzetten van een ‘Information georiënteerde organisatie
  • Rollen, verantwoordelijkheden en ondersteunende processen
  • Het fundamentele onderscheid tussen:
    • Het concept, de instantiatie en de representatie
  • De verschillende vormen van eigenaarschap
    • “Non-influenceable”, “Influenceable” en “fully owned” (RACI)
  • Beheren van de informatiestructuren
    • De relatie tussen een informatiemodel en de data modellen
  • Beheren van de informatie kwaliteit
    • Bepalen van information kwaliteitsregels en ze uitvoerbaar maken
    • Vaststellen van information kwalititeit
    • Hoe kwaliteitsproblemen oplossen
  • Uitdagingen bij de opzet van een ‘information governance’-programma
  • Informatie in een procesgeoriënteerde organisatie
  • Wat is nuttige informatiegovernance tooling? Een overzicht van de markt met o.a. IBM Guardium, Informatica, SAP en SAS.

Samenvatting en conclusies